Kouluttautuminen Helsinki Design Schoolissa on hieno mahdollisuus luoda arvokkaita verkostoja. Teemme monipuolisesti yhteistyötä eri alojen kiinnostavimpien yritysten kanssa. Koulun puolesta autamme kontaktien luomisessa sekä hyödynnämme laajaa yritysverkostoamme opiskelijoiden eduksi. Opintojesi aikana pääset kokemaan ja näkemään asioita, jotka vain opinnot Helsinki Design Schoolissa sinulle mahdollistavat. Kyse on siis paljon muustakin kuin opiskelusta.
"Koulutus on avannut minulle kokonaan uusia ovia. Opintojen myötä olen luonut todella arvokkaita suhteita, jotka helpottavat merkittävästi työllistymistäni. Koulun taso on todella hyvä ja tämä on luonut minulle vahvan pohjan uralla etenemiseen. Kiitos tästä vuodesta!" – Daniela
Monet Helsinki Design Schoolin opiskelijat ovat päässeet mielenkiintoisiin työpaikkoihin eri alojen yrityksiin. Opiskelijoillemme työpaikkoja ovat tarjonneet esimerkiksi monet arvostetut kotimaiset ja kansainväliset design- ja muotibrändit, graafisen suunnittelun toimistot, sisustussuunnittelutoimistot, PR-toimistot, kuvatoimistot, johtavat tavaratalot, mainostoimistot, eri aikakauslehdet, sekä messu- ja tapahtumajärjestäjät.
Opiskelijoitamme on ollut lisäksi avustajina mukana erilaisissa tapahtumissa ja näytöksissä sekä muun muassa muoti-, sisustus- ja aikakauslehtien kuvausjärjestelyissä, jotka ovat erinomaisia tilaisuuksia nähdä läheltä ammattilaisten työskentelyä.
Seuraavassa on esimerkkejä Helsinki Design Schoolin yrityskumppaneista sekä opintojen aikana tehdyistä vierailuista.
Huippustailisti Liisa Kokko (Gloria) toteutti I love me -messujen päämuotinäytökset. Avustajina sekä pukijoina suurissa muotinäytöksissä toimivat Helsinki Design Schoolin opiskelijat, jotka pääsivät lavan takana näkemään ja kokemaan hektisen muotinäytöksen tunnelmaa.
Muotimarkkinoinnin opiskelijat vierailivat Sand Copenhagenin -showroomilla, jossa Sandin edustajat kertoivat osto- ja myyntitapahtumien järjestämisestä. Luennoitsija Erika Ahlbergin (maajohtaja, Volt) johdolla opiskelijat pääsivät harjoittelemaan muodin ostamista aidossa ympäristössä hyödyntäen tulevien sesonkien uusia tuotteita.
Stailisti Susanna Vento vei sisustussuunnittelun opiskelijat vierailulle Hagelstamin huutokauppahuoneelle, jossa opiskelijoille järjestettiin kuvitteellinen huutokauppatilaisuus. Opintopäivän aikana opiskelijat pääsivät myös tutustumaan Hagelstamin myyntikokoelmiin sekä kuulivat, kuinka huutokauppoja voi hyödyntää taiteen ja muun sisustusrekvisiitan hankinnassa.
Levi Strauss & Companyn Miika Turunen ohjasi ja kannusti Helsinki Design Schoolin muotimarkkinoinnin opiskelijoita studiokuvauspäivän aikana. Stailisti Liisa Kokon sekä huippumuotivalokuvaaja Marica Rosengårdin kanssa yhteistyössä toteutettu elämyksellinen kuvauspäivä antoi opiskelijoille mahdollisuuden stailata upeita mainoskuvia. Yhteistyössä PR-toimistojen sekä Paparazzin mallien kanssa syntyneet kuvat ovat hieno lisä opiskelijoiden omiin portfolioihin.
Monipuolinen yhteistyö Artekin / Vitran kanssa on mahdollistanut opiskelijoille kiinnostavia vierailuja Artekin / Vitran showroomille ja flagship storeen sekä tilaisuuden kuulla alan parhailta ammattilaisilta sisustussuunnitteluun sekä visuaaliseen markkinointiin liittyvää uusinta tietoa. Helsinki Design Schoolista valmistuneet opiskelijat ovat saaneet Artekista työpaikkoja sekä päässeet mukaan kiinnostaviin projekteihin, kuten avustajiksi Artekin katalogikuvauksiin.
Helsinki Design Schoolin visualistiopiskelija toteutti upeaan Kaleva Korun myymälään Helsingin Esplanadille joulunäyteikkunoiden suunnittelun ja esillepanot sekä pääsi myöhemmin myös stailaamaan muun muassa asuntomessukohteita sekä mainoskuvia oman yrityksensä kautta.
Helsinki Design Schoolin luennoitsija, Voltin Suomen maajohtajana toimiva Erika Ahlberg johdatti muotimarkkinoinnin tutkinnon opiskelijat tutustumaan Tigerin of Swedenin showroomille, jossa Tiger of Swedenin myyntijohtaja Rico Sanchez kertoi muodin sisäänostamisesta sekä showroomin toiminnasta.
Helsinki Design Schoolin tiivis yhteistyö Designmuseon kanssa on mahdollistanut monia unohtumattomia vierailuja Designmuseoon, kuten Timo Sarpanevan näyttelyvierailun, johon opiskelijoille oli järjestetty opintosisältöihin liittyvä/suunniteltu opastus. Designmuseon johtaja Jukka Savolainen toimii Helsinki Design Schoolin luennoitsijana Designmarkkinoinnin sekä Tuotemuotoilijan tutkinnoissa.
Helsinki Design Schoolin opiskelijat vierailevat säännöllisesti Suomen johtavassa PR-toimistossa, Spaltissa. Spaltin maajohtaja Siru Palmroos on kertonut muotimarkkinoinnin opiskelijoillemme PR-työstä sekä PR-tapahtumien järjestämisestä. Monet Helsinki Design Schoolin muodin alan opiskelijat ovat saaneet Spalt PR:stä työpaikkoja. Lisäksi Helsinki Design Schoolin opiskelijat ovat olleet pukijoina monissa Spalt PR:n järjestämissä näytöksissä ja tilaisuuksissa.
Helsinki Design Schoolin opiskelijat ovat päässeet opintoihin liittyvien vierailujen aikana näkemään Marimekon tehtaalla kuinka ikoniset kuosit ja tuotteet, kuten Unikot ja Jokapoika-paidat syntyvät. Marimekon ammattilaiset ovat kertoneet Helsinki Design Schoolin opiskelijoille muun muassa kansainvälisestä PR:stä, myynnistä, markkinoinnista ja brändäämisestä. Useat Helsinki Design Schoolista valmistuneet opiskelijat ovat löytäneet työpaikan Marimekolta. Haluttuja työpaikkoja ovat saaneet esimerkiksi Helsinki Design Schoolin visualisti-, muotisuunnittelija-, ja muotimarkkinoinnin opiskelijat.
Helsinki Design Schoolin muotimarkkinoinnin ja muotisuunnittelun opiskelijat ovat vierailleet Samujin myymälöissä sekä saaneet kullanarvoisia neuvoja muodin alalla toimimiseen. Sisustussuunnittelun sekä visuaalisen markkinoinnin opiskelijat ovat tutustuneet Samujin henkilökunnan johdolla Samuji Homen liiketoimintaan sekä myymäläkonseptiin. Helsinki Design Schoolista valmistuneita opiskelijoita on päässyt töihin Samujille.
Helsinki Design Schoolin tuotemuotoilun opiskelijat ovat kokeneet monia unohtumattomia hetkiä historiallisessa Nuutajärven lasikylässä. Opiskelijoita lasinpuhaltamisen hienouksiin ovat opastaneet Suomen parhaat lasinpuhaltajat, jotka ovat tehneet yhteistyötä myös esimerkiksi Oiva Toikan sekä Ritva-Liisa Pohjalaisen kanssa. Valmistuneet tuotemuotoilun opiskelijamme ovat opintojen jälkeen toteuttaneet omia uniikkeja lasitaideteoksia sekä lasituotteiden piensarjoja, sekä esitelleet niitä esimerkiksi omilla osastoillaan Habitare-messuilla.
Designmarkkinoinnin opiskelijat ovat vierailleen Finlaysonilla kuulemassa yrityksen omistajilta ja johtajilta kuinka kestävää kehitystä huomioidaan nykypäivän designmarkkinoinnissa ja miten huomiota herättävää markkinointia ja brändäämistä tehdään. Finlaysonin visuaalisesta markkinoinnista vastaava Maria Haapala opettaa Helsinki Design Schoolin Visualistin tutkinnossa.
Helsinki Design Schoolin tuotemuotoilun ja designmarkkinoinnin opiskelijat ovat päässeet tutustumaan Hakolan upeaan menestystarinaan tekemällä kiinnostavia vierailuja Hakolan myymälään, jossa Hakolan luova johtaja Annaleena Hämäläinen on kertonut Hakolan tuotteiden valmistusprosesseista, ekologisuudesta sekä designin brändäämisestä.
Muotimarkkinoinnin opiskelijat vierailevat säännöllisesti Helsingin Katajanokalla, Made In Helsingin showroomilla. Made In Helsinki edustaa muun muassa Makia Clothingia, Wrangleria sekä Samsoe & Samsoeta. Vierailuilla muun muassa opitaan kuinka muodin alan maahantuojat ja agentuurit toimivat.
Helsinki Design Schoolin visuaalisen markkinoinnin sekä muodin opiskelijat ovat olleet useita kertoja mukana avustamassa Gloria Fashion Shown järjestelyissä esimerkiksi muotinäytösten pukijoina. Gloria Fashion Shown Art Directorina toiminut tunnettu muotitoimittaja ja stailisti Mia Dillemuth toimii Helsinki Design Schoolin luennoitsijana.
Graafisen suunnittelun opiskelijat ovat tehneet kiinnostavia vierailuja luova toimisto Kuudenteen kerrokseen, jossa monin tavoin palkitut graafiset suunnittelijat ovat kertoneet muun muassa yritysten ja tapahtumien visuaalisen identiteetin luomisesta sekä luovan toimiston arjesta ja tähtihetkistä.
Visuaalisen markkinoinnin sekä muodin opiskelijat ovat vierailleet Max Maran showroomilla tutustumassa tunnetun brändin markkinointiin sekä showroomin merkitykseen brändin luomisessa ja vahvistamisessa.
Visualistin tutkinnon opiskelijat vierailivat Aivanissa tutustumassa palvelumuotoiluun, myymäläsuunnitteluun ja -konseptointiin. Palkitun yrityksen asiakkaita ovat muun muassa Fazer, Hartwall sekä Iittala. Helsinki Design Schoolin opiskelijat ovat toimineet avustajina Aivanin järjestämissä PR-tilaisuuksissa, kuten Iittalan popup-tapahtumassa.
Visualistin tutkinnon opiskelijat vierailivat Suunnittelutoimisto Amerikassa, joka on toteuttanut huikeita myymäläsuunnitelmia sekä sisustuksia. Vierailun aikana Amerikan ammattilaiset kertoivat muun muassa siitä, miten palvelumuotoilun avulla luodaan elämyksellisiä tiloja.
Sisustussuunnittelijan tutkinnon opiskelijat harjoittelivat tilojen stailausta sisustussuunnittelija Laura Seppäsen johdolla. Asun-lehden käyttämät tilat loivat hienot puitteet workshopille, jonka aikana stailatut tilat valokuvattiin ammattivalokuvaajan toimesta opiskelijoiden omia portfoliota varten.
Helsinki Design Schoolin Elokuvatutkinnon opiskelijat tutustuivat elokuvien tekemisessä käytettävään kalustoon Angel Filmsin studioilla. Opintopäivän aikana kuvattiin lyhytelokuva hyödyntäen muun muassa suurta valaistuskalustoa sekä elokuvaamisessa käytettäviä arvokkaita elokuvakameroita.
Visualistiopiskelijat tutustuivat nykytaiteen myymiseen ja esillepanoihin, taiteilijoiden kanssa työskentelyyn sekä taidegalleriatyöhön Suomen johtavassa taidegalleriassa. Opintopäivän aikana myös kuultiin, kuinka taidegalleriat ja visualistit voivat tehdä yhteistyötä esimerkiksi asiakasprojekteihin tai kuvausjärjestelyihin liittyen.
Designmarkkinoinnin opiskelijat tutustuivat palvelumuotoiluun kiinnostavan yritysvierailun aikana. Hellonin ammattilaiset kertoivat muun muassa siitä, kuinka uusia palvelumuotoiluun liittyviä innovaatioita syntyy. Hellon on toteuttanut yli 1000 asiakaspalvelun parantamiseen tähtäävää menestyksekästä projektia yli 20 eri maassa.
Helsinki Design Schoolin muotimarkkinoinnin opiskelijat vierailivat PR-toimisto Marsaanassa. Marsaanan Senior Account Manager Elina Ahokas muun muassa kertoi, kuinka viestintä- suhdetoimintaa tehdään, miten showroomit toimivat ja kuinka sidosryhmille järjestetään erilaisia PR-tapahtumia.
Sisustusarkkitehti Tiina Närkin (Fyra) johdolla tehtiin vierailu Keittiömaailmaan. Sisustussuunnittelijan tutkinnon keittiösuunnittelun opintopäivään liittyvän vierailun aikana tutustuttiin muun muassa tuleviin trendeihin sekä innovatiiviseen tilasuunnitteluun.
Muotimarkkinoinnin opiskelijoiden J. Lindeberg -vierailun aikana kuultiin, miten muodin alan ammattilaiset osallistuvat kansainvälisiin mallistokokouksiin ja opittiin minkälaisia markkinointitoimenpiteitä tunnetut muotibrändit tekevät. Opiskelijat esittivät erinomaisia kysymyksiä J.Lindebergin edustajille liittyen muun muassa mallistojen myynnin aikatauluihin, sisäänostajien mieltymyksiin sekä jälleenmyyjien toiveisiin.
Designmarkkinoinnin opiskelijat kuulivat Futuricen osaajilta kuinka digitaalisia ratkaisuja voidaan hyödyntää asiakkaiden palvelukokemusten parantamiseen. Vierailun aikana myös tutustuttiin Futuricen huikeaan kasvutarinaan. Futurice on valittu sekä Suomen että Euroopan parhaaksi työpaikaksi (2012-2013).
Helsinki Design Schoolin visualistiopiskelijat kokosivat Habitaren päänäyttelyn Signalsin. Koko projektissa mukana olleet opiskelijat muun muassa osallistuivat tilojen suunnitteluun, rakentamiseen ja somistamiseen. Messujen aikana opiskelijat esittelivät näyttelyä sekä kutsuvieraille että messukävijöille.
Helsinki Design Schoolin monipuolinen yhteistyö Stockmannin tavaratalon kanssa on avannut monille opiskelijoille urapolkuja tunnetun tavaratalon erilaisiin työtehtäviin. Stockmannin toimintaan on tutustuttu myös yritysvierailujen aikana. Tutuksi ovat tulleet niin Stockmannin myynti-ja markkinointi- kuin ostotoiminnankin osastot. Stockmannin ammattilaisia käy myös säännöllisesti luennoimassa Helsinki Design Schoolin opiskelijoille.
Muotimarkkinoinnin ja visuaalisen markkinoinnin opiskelijat vierailivat PR-toimisto Sugarissa. PR-toimintaa käsittelevän opintopäivän aikana tehdyn vierailun yhteydessä nähtiin ja koettiin, kuinka uuden sukupolven PR-toimisto huolehtii asiakkaistaan ja sidosryhmistään. Sugar PR on myös palkannut pysyviin työsuhteisiin Helsinki Design Schoolin opiskelijoita.
Sisustussuunnittelun opiskelijat vierailivat valaistukseen erikoistuneessa Tecluxissa. Demo-workshopin aikana nähtiin, kuinka koteihin sekä myymälä- ja liiketiloihin luodaan valaistuksen avulla tunnelmaa ja näyttävyyttä. Teclux-vierailu liittyi Helsinki Design Schoolin Sisustussuunnittelijan tutkinnon valaistuksen opintopäivään.
Graafikko Antti Uotilan (Tsto) johdolla Helsinki Design Schoolin graafisen suunnittelun opiskelijat tutustuivat Grafian Vuoden Huiput näyttelyyn. Uotila opettaa Helsinki Design Schoolissa muun muassa yritysten ja tapahtumien visuaalisen identiteetin luomista. Uotila on palkittu Grafian Kultahuippu-palkinnolla muun muassa Artekille tehdystä graafisesta suunnittelusta.
Graafisen suunnittelun opiskelijat tekivät vierailun Design Agency Werkligiin, jonka perustaja Anssi Kähärä opettaa Helsinki Design Schoolissa muun muassa graafisessa suunnittelussa hyödynnettäviä materiaaleja sekä pakkaussuunnittelua. Anssi Kähärä toimii myös Grafian puheenjohtajana.
Helsinki Design School tekee Miltton Studiosin kanssa yhteistyötä muun muassa yritys- ja showroom-vierailuihin liittyen. Monet Helsinki Design Schoolin opiskelijat ovat päässeet Milttoniin pysyviin työpaikkoihin.
Helsinki Design Schoolin Valokuvaajan tutkinnon opiskelijat kuvasivat Suomen Alppimaajoukkueen promootio- ja mainoskuvat. Helsinki Design Schooliin tehdyssä studiossa syntyivät upeat Alppimaajoukkueen kuvat, joita mukana olleet opiskelijat pääsivät hyödyntämään myös omissa portfolioissaan.
Helsinki Design Schoolin muotisuunnittelun opiskelijat voittivat Nesteen järjestämän vaatesuunnittelukilpailun. Opiskelijoiden suunnittelemat vaatteet päätyivät sarjatuotantoon ja Nesteen työntekijöiden käyttöön ympäri maailmaa. Mukana olleet muotisuunnittelun opiskelijat saivat suunnittelemilleen vaatteille myös paljon näkyvyyttä sekä hienon lisän omaan suunnittelijaportfolioonsa.
Sisustussuunnittelijan tutkinnon opiskelijat vierailevat säännöllisesti Vallila Interiorissa, jossa perinteikkään ja upean yrityksen ammattilaiset kertovat sisustussuunnittelumateriaalien kiehtovasta maailmasta. Sisustussuunnittelun materiaalit-opintopäivään liittyvä vierailu on ollut monille opiskelijoille myös erinomainen tilaisuus verkostoitumiseen. Useat Helsinki Design Schoolin opiskelijat saaneet Vallila Interiorista työpaikan.
Visualistin tutkinnon opiskelijat voittivat Iittalan suunnittelukilpailun myymäsomisteiden tekemisessä. Opiskelijat pääsivät esittelemään kilpailutöitään myös Iittalan asiakkaille. Iittala-päivässä mukana olivat myös esimerkiksi juontaja Hanna Sumari sekä designer Harri Koskinen.
Helsinki Design Schoolin Muotimarkkinoinnin tutkinnosta valmistuneet ovat saaneet monia haluttuja työpaikkoja Makialta. Makian myynnistä ja markkinoinnista vastaavat ammattilaiset toimivat Helsinki Design Schoolin luennoitsijoina, ja kertovat opiskelijoille muun muassa innostavalla tavalla siitä, miten Makiasta tuli erottuva ja tunnettu muotibrändi.
Kalevala Innovation Lab pilotoi palveluita ja tuotteita, joissa yhdistyvät kauneus ja teknologia. Tuotemuotoilun opiskelijat tekivät vierailun Kalevalan Innovation Labiin sekä suunnittelivat Kalevala Korun käyttöön tuotteita, joista Kalevala Innovation Labin ammattilaiset antoivat rohkaisevaa palautetta.
PR-toimisto Republic of Communications on tarjonnut Helsinki Design Schoolin muotimarkkinoinnin sekä visuaalisen markkinoinnin opiskelijoille työpaikkoja. Muotimarkkinoinnin opiskelijat ovat myös käyneet Republic of Communicationissa yritysvierailuilla, joissa opiskelijat ovat muun muassa nähneet kuinka PR-toimisto palvelee bloggaajia, kuvausjärjestäjiä, valokuvaajia, artisteja, mielipidevaikuttajia ja stylisteja.
Tuotemuotoilijan tutkinnon opiskelijat kokivat elämyksellisen opintopäivän Arabia Art Department Society tiloissa ja toteuttivat keramiikkaesineitä tunnelmallisissa ja historiallissa puitteissa, joissa ovat työskennelleet muun muassa keramiikkataiteilijat Heljä Liukko-Sundström, Fujiwo Ishimoto ja Pekka Paikkari. Tuotemuotoilun keramiikkapäivän opettajina ovat toimineet muun muassa kuvanveistäjät Kim Simonsson sekä Jasmin Anoschkin.
Pure Waste on ekologisesta tuotannostaan tunnettu yritys. Helsinki Design Schoolin Tuotemuotoilijan sekä Designmarkkinoinnin tutkintojen opiskelijat ovat vierailleet Pure Wastella sekä nähneet ja kuulleet, miten arvostetun brändin tuotteita valmistetaan ja myydään.
Sisustussuunnittelijan ja Visualistin tutkinnon opiskelijat ovat harjoitelleet tilojen stailausta Aparment 12:sta upeissa tiloissa. Opiskelijat ovat saaneet ammattivalokuvaaja Pauliina Salosen valmiiksi stailatuista tiloista ottamat valokuvat arvokkaaksi lisäksi osaksi omaa portfoliotaan.
Muotimarkkinoinnin opiskelijat ovat tutustuneet taiteen ja muodin yhtäläisyyksiin myös kiinnostavien museovierailujen aikana. Stailisti-tuottaja Mia Dillemuthin johdolla opiskelijat vierailivat nykytaiteen museo Kiasmassa.
Helsinki Design Schoolin luennoitsija sisustussuunnittelija Laura Seppänen toteutti verkkokauppa.comille mainos- ja promootiokuvia. Helsinki Design Schoolin Visualistin tutkinnon opiskelijat olivat avustajina mukana kuvausjärjestelyissä ja pääsivät kulissien taakse näkemään, kuinka ammattilaistiimi toimii ja miten syntyvät upeat mainoskuvat.
Helsinki Design Schoolin Muotisuunnittelijan tutkinnon opiskelijat suunnittelivat Euroopan Unionin työntekijöiden käyttöön vaatteita. Sarjatuotantoon päätyneet vaatteet ovat käytössä muun muassa erilaisissa EU-tilaisuuksissa ympäri maailmaa. Myös EU:n komissaarina toiminut Jyrki Katainen pukeutui EU-tilaisuuteen Helsinki Design Schoolin opiskelijoiden suunnittelemaan asuun.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton hyväntekeväisyysmuotinäytöksessä avustajina toimivat Helsinki Design Schoolin opiskelijat. Näytöksessä mukana olivat myös lastenvaatebrändi Vimman-lastenvaatteet. Vimmasta upean menestystarinan luonut Marjut Rahkola on suorittanut Helsinki Design Schoolin Muotisuunnittelijan tutkinnon.
iGuzzinin valaistusammattilaiset kertoivat visuaalisen markkinoinnin sekä sisustussuunnittelun opiskelijoille näyttävien ja toimivien valaistusten suunnittelusta ja toteuttamisesta. Helsinki Design School ja iGuzzini ovat tehneet vuosien ajan opetuksellista yhteistyötä.
Copyright Helsinki Design School. All copyright and other intellectual property rights in all logos, designs, text, images and other materials on this website
are owned by Helsinki Design School or appear with permission of the relevant owner. Helsinki Design School is a registered trademark. All rights reserved.