Designmarkkinoinnin tutkinto

kalenteri

Ajankohta 1.9.2017 - 12.6.2018

Opetuspäivät järjestetään kello 9.00-16.00.

Siirry tästä koulutuskalenteriin:
Designmarkkinoinnin tutkinto 2017-2018

Tutkinnon kesto: 10 kk monimuoto-opiskeluna (sisältää 21 lähiopetuspäivää sekä itsenäistä etäopiskelua)

Tutkinnon hinta symboli fin

Tutkinnon hinta:

3280 euroa (sis.alv 24%)

  • kertamaksuna 3280 €
  • kahdessa erässä: 1640 € / erä
  • neljässä erässä: 820 € / erä

Voit valita laskun maksuerien määrän täyttäessäsi Hakulomaketta.
Hintoihin sisältyy alv 24 % / voimassaoleva arvonlisävero.

Hakuaika symboli fin

Hakuaika:

Hakuaika 1.9.2017 alkavaan tutkintoon päättyy 27.8.2017. Hakemuksia käsitellään jatkuvasti hakuajan ollessa käynnissä. Opiskelupaikkoja myönnetään soveltuville hakijoille hakemusten saapumisjärjestyksen mukaan. Tarkemmat hakuohjeet ja hakulomake löytyvät sivulta Hakeminen.

Kenelle soveltuu symboli fin

Kenelle koulutus soveltuu?

Oletko kiinnostunut muotoilusta, designalasta, markkinoinnista ja uudenlaisesta luovasta ajattelusta? Haluaisitko oppia miten designajattelua hyödynnetään erilaisissa tarkoituksissa, kuten palveluiden, tuotteiden, brändien tai konseptien muotoilussa? Helsinki Design Schoolin Designmarkkinoinnin tutkinto soveltuu niille, joiden tavoitteena on toimia designin alalla markkinoinnin, myynnin, ostotoiminnan tai muun muotoilun kaupallista erikoisosaamista vaativan työn parissa. Koulutukseen osallistuminen ei edellytä aikaisempaa alan kokemusta tai osaamista. Designmarkkinoinnin tutkinto sopii hyvin suoritettavaksi myös muiden kaupallisten opintojen rinnalle sekä yrittäjille tai yrittäjiksi aikoville. Koulutuksen monipuolisuuden ansiosta saat osaamista monenlaisia eri työtehtäviä ajatellen.

verkostoituminen symboli fin

Verkostoidu ja löydä uusia työmahdollisuuksia

Helsinki Design Schoolista valmistuneet opiskelijat ovat saaneet työ- ja harjoittelupaikkoja monista arvostetuista kotimaisista ja kansainvälisistä yrityksistä. Opiskelijat ovat myös päässeet avustajina ja harjoittelijoina toteuttamaan monia mielenkiintoisia tapahtumia, kuvausjärjestelyjä ja muita opiskeltavaan alaan liittyviä projekteja. Osa opiskelijoistamme on Helsinki Design Schoolin suosituksilla lähtenyt jatkamaan opintoja huippukorkeakouluihin eri puolille maailmaa. Helsinki Design Schoolin Designmarkkinoinnin tutkinto toteutetaan osittain yhteistyössä muotoilualan yritysten kanssa. Helsinki Design Schoolin toiminnan perusajatuksena on hyödyntää monipuolisia verkostojamme kaikin tavoin opiskelijoidemme urahaaveiden toteutumisessa.

parhaat osaajat symboli fin

Opiskele parhaiden osaajien johdolla

Helsinki Design Schoolin Designmarkkinoinnin tutkinnossa opettavat alan parhaat osaajat, kuten Designmuseon johtaja Jukka Savolainen, Finnish Design Shopin perustaja Teemu Kiiski, Galerie Forsblomin koti- ja kansainvälisen näyttelytoiminnan parissa vuosia työskennellyt Katja Räisänen, muun muassa Iittalalle suunnitelleet arvostetut ja palkitut muotoilijat Elina ja Klaus Aalto, viestinnän ammattilainen Laura Iisalo, muotoilija Teppo "Tebian" Lakaniemi, Susanna Kivisilta (Marketing Manager, Diesel, Tanska), muotoilutoimittaja Sami Sykkö, graafisen suunnittelun huippunimi Timo Ilola (Reaktor ja Kokoro & Moi), arvostettu valokuvaaja Kaapo Kamu, brändisuojaamisen ammattilainen Antti Innanen (Asianajotoimisto Dottir), online-journalismin ja sosiaalisen median markkinoinnin osaaja Laura Seppänen, brändäämisen arvostettu huippunimi Pirjo Suhonen (Ivana Helsinki), mainosalan tähti Verneri Leimu (Suunnittelutoimisto 358) sekä trendianalyytikko Susanna Björklund. Tarkemmin opettajiin voit tutustua verkkosivuillamme kohdassa Opettajat.

opiskele työn ohessa symboli fin

Opinnot voi suorittaa myös oman työn ohessa

Designmarkkinoinnin tutkinto toteutetaan monimuoto-opiskeluna. Opintoihin sisältyy 21 lähiopetuspäivää koulun tiloissa. Opintopäivillä opiskelijat saavat etä- eli kotitehtäviä, jotka voit suorittaa omalla ajallasi. Etätehtävät on suunniteltu niin, että ne tukevat ja syventävät opintopäivillä opittua asiaa. Etätehtävät ovat laajuudeltaan kohtuullisia, joten tehtävät voi hyvin suorittaa oman työn tai muun opiskelun ohessa. Tehtäviin saat aina palautteen, jota voit hyödyntää oman osaamisesi kehittämisessä. Monimuoto-opiskelu mahdollistaa opiskelun asuinpaikkakunnasta riippumatta.

Kaikki opetus tapahtuu suomen kielellä.

hyvät edellytykset symboli fin

Designmarkkinoinnin tutkinto yhdistettynä omaan osaamiseesi antaa hyvät edellytykset toimia esimerkiksi:

  • designmarkkinoinnin ja -myynnin tehtävissä muotoilualan yrityksissä
  • designtapahtumien tuotannoissa
  • designin maahantuonnin tai viennin parissa
  • designin PR:n ja viestintätoiminnan parissa
  • muotoilun ostotoiminnan parissa
  • muotoilualan järjestöissä ja yhdistyksissä
  • designalan yrittäjänä

tutkinnot symboli fin

Helsinki Design Schoolin tutkinnot

Helsinki Design Schoolin tutkintojen sisällöt on suunniteltu ja toteutettu yhdessä omien alojensa huippuosaajien kanssa. Koulutuksemme ovat arvostettuja myös yritysmaailmassa. Teemme tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa niin opetukseen kuin opiskelijoidemme urahaaveisiinkin liittyen.

Työnhaussa Helsinki Design Schoolin tutkinto on erinomainen tapa erottua sekä osoittaa oma erikoisosaaminen. Koulutuksemme ovat suunniteltu sopimaan niin ylioppilaspohjalta aloittaville kuin korkeakouluopintojenkin lisäksi tai jo työelämässä kokemusta saaneille. Opinnot soveltuvat kaikenikäisille. Monet opiskelijoistamme työllistyvät Helsinki Design Schoolin koulutuksen pohjalta ja toisille koulutuksemme täydentävät muita opintoja tai osaamista. Osa opiskelijoistamme haluaa uuden koulutuksen alan vaihtoa ajatellen. Joillekin Helsinki Design Schoolin tutkinnot ovat erinomainen pohja oman yritystoiminnan aloittamisen tai kehittämisen kannalta.

Koulutuksen aikana saat mahdollisuuden verkostoitua opettajiemme sekä muiden opiskelijoiden kanssa. Helsinki Design Schoolin opintoihin osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kokemusta alalta. Tutkinnon voit suorittaa joustavasti oman työn tai muun opiskelun ohessa. Monimuoto-opiskelu mahdollistaa opiskelun asuinpaikasta ja omasta elämäntilanteesta riippumatta.

Opettajina Helsinki Design Schoolissa toimivat omien alojensa parhaat ammattilaiset. Aktiivisesti työelämässä toimivat opettajamme tuovat opetukseen aina uusinta sekä ajankohtaisinta osaamista ja tietoa opiskelijoidemme hyödyksi. Opettajamme haluavat kannustaa ja rohkaista sinua omien tavoitteittesi saavuttamisessa.

Mikäli haluat lisätietoja opintojen aikatauluista, hakemisesta tai muista opiskeluun liittyvistä asioista, otathan meihin yhteyttä puhelimitse numeroon 020 7340 630 tai sähköpostilla info@helsinkidesignschool.fi

Kaikkien koulutusten yhteiseen hakulomakkeeseen pääset tästä.

Design can have many types of soul, the key is to have one. Haluaisitko ajatella, kokea ja nähdä maailman luovalla tavalla? Miten design, kaupallisuus, ekologiset arvot ja tunteet liittyvät toisiinsa? Missä kulkee taiteen ja designin raja? Kuinka designbrändi syntyy? Mikä on trendien vaikutus uuden designin syntymiseen? Miten suomalaista muotoilua viedään maailmalle? Minkälaista osaamista designmyyjällä tulee olla? Mikä merkitys taidokkaalla viestinnällä on designin menestystarinoiden syntymisessä? Millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio ja sosiaalinen media tarjoavat muotoilulle? Haluaisitko kouluttautua designmarkkinoinnin ammattilaiseksi ja tehdä itsestäsi halutun tulevaisuuden tekijän?

Designmarkkinoinnin tutkinto perehdyttää sinut innostavalla tavalla siihen, mitä designilla tarkoitetaan ja kuinka designia hyödynnetään palveluiden sekä tuotteiden kaupallistamisessa. Koulutuksen tavoitteena on antaa sinulle intoa uuteen, avoimeen ja ennakkoluulottomaan ajatteluun. Saat osaamista siihen, kuinka viestinnällä sekä mainonnalla voidaan vaikuttaa designin myyntiin. Opit kuinka designbrändi rakentuu. Kuulet miten tapahtumia tuotetaan. Tutustut siihen, millainen vaikutus kuluttajaan on yrityksen visuaalisella ilmeellä. Perehdyt designmyyjän työnkuvaan ja hiot taitoja, joita designin myynnin parissa tarvitaan. Opit miten ammattimainen tuotevalokuva syntyy ja mitä on onnistunut palvelumuotoilu. Pääset vierailulle kiinnostavimpiin designalan yrityksiin. Designmarkkinoinnin tutkinnon suorittamalla saat osaamista toimia inspiroivan ja monia uramahdollisuuksia tarjoavan designalan parissa.

Nerokkaita oivalluksia, taidetta ja designia

Koulutuksen aikana avarrat käsitystäsi designista ja sen ilmenemismuodoista erilaisissa kulttuureissa, aikakausissa, ympäristöissä, tapahtumissa, arkisissa hetkissä sekä loistokkuuden korostajana. Kuulet ammattilaisilta, miten suomalainen muotoilu sijoittuu designin maailmankartalle. Opit mistä suomalainen muotoilu on saanut alkunsa ja miten aika, tarpeet, yhteiskunta ja kuluttajat ovat muokanneet muotoilun kehitystä. Saat näkökulmia siihen, mikä on muotoilun merkitys ja miksi sitä tarvitaan.

Syvennyt siihen miten trendit syntyvät, ja mikä yhteys niillä on designin kehitykseen sekä tarpeiden luomiseen tai täyttämiseen. Opit hyödyntämään trenditietoutta muotoilun myymisessä ja markkinoinnissa. Kuulet mitä tarkoitetaan heikoilla signaaleilla ja kuinka trendejä analysoidaan. Kestävän kehityksen edistäminen ja ekologisten arvojen korostaminen ovat luonteva ja pysyvä osa designia. Tutustut siihen, mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan ja kuinka ekologiset arvot suuntaavat kuluttajien, tuotteiden valmistajien sekä suunnittelijoiden ajattelua ja päämääriä juuri nyt.

Opintojen aikana tapaat kiinnostavia persoonia, kuten suunnittelun parissa toimivia taiteilijoita ja muotoilijoita. Tarkastelet designin, taiteen ja käsityömuotoilun yhtäläisyyksiä ja eroja. Kuulet tuotteiden suunnittelijoilta näkemyksiä muodon ja tunteen merkityksestä. Designtuotteen suunnittelu vaatii luovuutta, taitoa, kykyä ymmärtää kuluttajia sekä lahjakkuutta suunnitella jotakin uutta. Opintojen aikana sisäistät tuotteen elinkaaren alkaen ensimmäisestä luovasta ideasta. Kuulet kuinka designtuotteen matka etenee suunnittelijan verstaalta valmiiksi tuotteeksi ja lopulliseen käyttötarkoitukseen. Opit miten menestyskonsepteja luodaan yhdistämällä taidokkaasti kaupallisuus ja luovuus.

Designviestintää ja vahvoja elämyksiä

Designmarkkinoinnin tutkinnossa opit kuinka designilmiöitä luodaan. PR- ja viestintätoiminta on osa yritysten markkinointiviestintää. Tavoitteena sillä on lähentää yritystä sen tärkeisiin sidosryhmiin nähden. Designbrändien vahvistamisessa, kansainvälistymisessä ja uusien mahdollisuuksien löytämisessä on PR-toiminnalla tärkeä rooli. Parhaimmillaan taitavat PR-toimistot nostavat yrityksen brändiarvoa, lisäävät myyntiä ja houkuttelevuutta sekä herättävät median mielenkiinnon. Koulutuksen aikana opit PR-toiminnan ja viestinnän periaatteet. Saat taidot oikeanlaiseen viestintään ja perehdyt viestintästrategian suunnitteluun sekä ammattimaisen viestintäsuunnitelman toteuttamiseen.

Tutustut designtapahtumiin Suomessa ja maailmalla. Kuulet kenelle ne on tarkoitettu ja mihin niillä pyritään. Opit ammattilaisilta miten tapahtuma- ja elämysmarkkinointi auttaa tuotteiden sekä palveluiden myymisessä, ja kuinka voidaan erottautua kilpailijoista. Sisäistät tapahtumatuotannon periaatteet alkaen tapahtuman teemasta ja sisällöstä aina jälkimarkkinoinnin toteuttamiseen. Opit hyödyntämään tapahtumamarkkinointia osana laajempaa viestintästrategiaa.

Perehdyt muotoilutoimittajan johdolla siihen mitä kirjoittamisen taitoja designin parissa toimivalla markkinoinnin ammattilaisella tulisi olla. Harjoittelet oman tekstin ja tyylisi muokkaamista. Saat opastusta ja varmuutta sujuvan sekä luovasti ideoidun tekstin kirjoittamiseen. Tutustut verkko- ja printtikirjoittamisen välisiin eroihin ja yhtäläisyyksiin sekä opit miten tehdään ammattimainen tiedote.

Luovuudella vahvistetaan brändiä

Brändillä luodaan mielikuvia. Yrityksen brändi syntyy taitavan markkinoinnin sekä kohderyhmää miellyttävien tuotteiden tai palveluiden avulla. Koulutuksen aikana tutustut siihen miten designbrändin arvo muodostuu ja kuinka brändin arvoa voidaan kasvattaa.
Opit mitkä ovat suomalaisen designin vahvuudet ja ominaispiirteet. Syvennyt kansainvälisen markkinoinnin maailmaan sekä perehdyt siihen minkälaisia haasteita ja mahdollisuuksia maailma tarjoaa.
Koulutuksen aikana kuulet huippugraafikolta, miten brändiä vahvistetaan erottuvan ja taidokkaasti toteutetun graafisen suunnittelun avulla. Verkkosivut, logo, myymäläympäristöt, oheismateriaalit sekä tuotteet luovat kaikki osaltaan graafisen designin kokonaisuutta. Opit ymmärtämään yrityksen visuaalisen identiteetin tärkeyden.

Mainonta muuttaa muotoaan sekä etsii yhä uusia ja erikoisempia keinoja tavoittaa kuluttajat. Designmarkkinoinnin tutkinnon aikana näet miten tehdään osuva mainoskampanja. Opit mitkä ovat uudet mainonnan muodot. Tutustut kiinnostaviin mainonnan menestystarinoihin. Muodostat näkemyksen siitä miten muotoilu ja mainonta sopivat yhteen. Harjoittelet copywriterin johdolla luomaan markkinointitekstiä esimerkiksi verkkosivuille, esitteisiin, sosiaaliseen mediaan ja muuhun brändimateriaaliin. Opit miten omaa ideointikykyä ja luovuutta voi kehittää sekä hyödyntää iskevän tekstin muotoilussa.

Verkkoviestinnän ympäristöt tarjoavat loputtomia mahdollisuuksia muotoilun markkinointiin ja myyntiin. Taitavasti mietitty sosiaalisen median konsepti erottaa yrityksen tai tuotteen kilpailijoistaan. Opit minkälaisia taloudellisia panostuksia verkkoviestintään tulisi tehdä, oli kyseessä sitten suuri yritys tai pienempi alan toimija. Kuulet mitä sisältömarkkinoinnilla tavoitellaan ja miten yritys tai tuote löytävät omat kohderyhmänsä käyttäen oikein valittuja kanavia. Perehdyt siihen kuinka kiinnostavaa sisältöä luodaan ja ylläpidetään. Sisällöntuottamisen ammattilaiset kertovat sinulle kuinka sosiaalisen median kampanjat syntyvät. Näet kuinka muotoilijat ja alan toimijat hyödyntävät sisältömarkkinointia oman profiilinsa vahvistamisessa.

Tulevaisuuden tekijät

Palvelumuotoilu on yksi kiinnostavimmista designin osaamisalueista, jolla tavoitellaan mahdollisimman toimivaa sekä onnistunutta asiakaslähtöistä palvelua koko asiakaskokemuksen ajan. Opit miten uusia palvelukonsepteja muotoillaan ja miten niitä testataan. Designmarkkinoinnin koulutuksessa tutustut onnistuneisiin palvelumuotoilun toteutuksiin ja opit ajattelemaan designin hyödyntämistä laajemmassa merkityksessä. Sisäistät palvelumuotoilun periaatteet ja keskeiset käsitteet. Saat hyvän käsityksen siitä, mikä on tunteiden merkitys palvelukokemuksessa ja miten asiakkaiden toiveita sekä palautetta voidaan hyödyntää.

Designmyyjä rakastaa muotoilua! Taitava designmyyjä osaa kuunnella ja huomioida asiakkaan toiveita, seuraa trendejä sekä on aidosti kiinnostunut designista ja luovuudesta. Muotoilun parissa on monia kiinnostavia mahdollisuuksia toimia myynnin ja myyntityön parissa. Designmarkkinoinnin tutkinnon aikana saat tietoa ja taitoa myyntityössä onnistumiseen. Opit mitä myyntitilanteessa ja asiakkaan kohtaamisessa tulee huomioida. Saat käsityksen siitä, miten designmyyjä voi toimia muun liiketoiminnan, kuten verkkokaupan tukena. Sisäistät kohderyhmäkartoituksen merkityksen, jolla pyrit selvittämään omien potentiaalisten asiakkaiden ostoskäyttäytymistä, kulutustottumuksia, tarpeita ja elämäntapaa.

Designtuotteen tuntu

Näyttävä ja puoleensavetävä tuote kiinnittää asiakkaan huomion. Designmyymälöiden ja tavaratalojen designtuotevalikoiman kokoaminen vaatii alan tuntemusta, paloa uusien trendien seuraamiseen ja näkemyksen siitä, mitä on hyvä design. Designmarkkinoinnin tutkinnon aikana kuulet miten designmyymälän tuotevalikoima muodostuu, mitä tuotteita kannattaa myydä ja mistä tuotteet ostetaan. Tuotetuntemuksen opetuksessa perehdyt tuotteen hinnanmuodostukseen, laatuun, materiaaleihin ja tuotevastuuseen. Tutustut myös visuaalisen markkinoinnin keinoihin myynnin lisäämisessä.

Opit kuinka designvalokuvia toteutetaan erilaisiin käyttötarkoituksiin. Taidokkaasti tehty tuotekuva on tärkeä osa brändiviestintää. Designmarkkinoinnin tutkinnossa perehdyt siihen kuinka ammattivalokuvaaja luo valokuvattavaan tuotteeseen oikean tunteen ja kosketuksen. Näet kuinka kuvausympäristö tai kohderyhmä muuttavat valokuvan luonnetta. Kuulet ammattikuvaajalta minkälaisia rajoitteita ja mahdollisuuksia sosiaalinen media tuo valokuvan levitykseen sekä teknisiin näkökulmiin. Opit valokuvaamisen perusteita, jotta voit toteuttaa onnistuneita valokuvia myös omiin käyttötarkoituksiisi. Tavoitteena on ymmärtää valokuvan voima ja merkitys osana designin markkinointia.

Designmarkkinoinnin tutkinnon aikana syvennyt designtuotteiden ja brändien suojaamiseen. Maailmanlaajuinen verkkokauppa luo lisääntyvän tarpeen taidolle suojata oma brändi ammattimaisella tavalla. Tavaramerkin suojaaminen on sijoitus tulevaan. Tulevaisuudessa muotoilu on yhä enemmän erilaisten aineettomien oikeuksien, kuten brändien, lisenssien ja tavaramerkkien myymistä. Kuulet huippuammattilaisilta miten brändi voidaan suojata sekä mitä copyrights ja trademark todella tarkoittavat.

Myönteistä designia

Mitä yhteisöllisyys designalalla on ja miten se ilmenee? Designalalla yhteisöllisyydellä voidaan saavuttaa yllätyksellisiä avauksia, tuoda uutta yleisöä designin pariin sekä synnyttää myönteisiä tilanteita ja hetkiä, joiden tuloksena syntyy tavallisesta poikkeavia oivalluksia ja rohkeita ajattelutapoja. Opit minkälaisissa tapahtumissa, yhteisöissä ja verkostoissa designista kiinnostunut voi löytää innostavia mahdollisuuksia.

Opintojen aikana vierailet kiinnostavissa designalan yrityksissä. Vierailujen aikana kuulet kuinka erilaiset muotoilualan yritykset lähestyvät omia asiakkaitaan, oli kyse sitten brändi-, palvelu- tai tuotemuotoilusta. Saat uusia ja erilaisia näkökulmia designin myyntiin sekä markkinointiin. Vierailut ovat myös hieno mahdollisuus verkostoitumiseen.

Design on tilanteiden taidetta. Design tarjoaa ratkaisuja ja elämyksiä. Design syntyy avoimesta ajattelusta, hyvästä syystä tai nerokkaasta sisällöstä. Design koskettaa kauneudellaan tai rohkeudellaan. Design on luovaa toimintaa, jota voi soveltaa lukemattomin eri tavoin. On sanottu, että design on sekoitus käsityötä, tiedettä, tarinankerrontaa, mielipiteiden muokkausta ja filosofiaa. Designmarkkinoinnin tutkinto antaa pintaa tarttumiseen, muotoja ajatuksiin ja ideoita elämyksiin.